Så njuter du av löpningen


Friidrott är en av Sveriges mest populära idrotter. Den lockar inte bara många utövare, utan även stor publik. En av de centrala delarna inom friidrotten, oavsett om det rör sig om långdistanslopp eller stafett, är löpningen. Men det är många kan uppleva det svårt att hitta njutningen och rutinen. Men det behöver inte vara särskilt svårt.

Hitta ett mål
Det här kan tyckas flummigt, men det är viktigt. Att visualisera ett mål som verkligen inspirerar dig kan vara en av de saker som avgör hur du hanterar fram- och motgångar.

Sunny olympic sport stadium with crowds of people at the background. On behind the stadium are green trees. The image was made in 3d.

Många, särskilt nybörjare, kan känna att löpning inte är särskilt givande, eller ens roligt. Därför är det viktigt att du hittar något som driver dig framåt. Oftast brukar det hjälpa att konkretisera målet så pass mycket som möjligt. Istället för att säga att “jag vill bli en bättre löpare”, är det bättre att säga att “jag vill springa en mil på 70 minuter.”. Kanske vill du klara av 5 kilometer. Eller springa ett maraton. Eller kanske bara klå ditt personbästa. Men ju konkretare ditt mål är, desto bättre.

Sakta ned
Glöm vad du just läst för en stund. Visst kan det vara bra att testa sina gränser. Men det är inte allt. Särskilt om det inte ens är roligt. Om du känner att det börjar ta emot för mycket, och du funderar på att lägga av, sakta då ned. Öka din personbästa tid med en minut per kilometer. På så vis kommer du att kunna låta sinnet slappna av istället för att fokusera på att arbeta igenom mjölksyran. Kanske kan du till och med få tillfälle att njuta av ett så kallat “runner’s high”, eller löparrus. Känn dig fylld av energi efter en löprunda istället för utmattad. Bättre att sakta ned, än att lägga ned.

Ut i naturen
Kanske känns det tradigt att springa längs cykelvägar mitt i stan. Elljusspåren bidrar med omväxling, men varför inte ta det ett steg längre? Prova ta en vända i terrängen där varje steg är annorlunda. Över en rot, förbi en sten, genom en lerpöl. Våga bli lite smutsig och upplev en omväxling. Kanske är det just vad en trött löpare behöver.

Leave a Reply